Αθώα του αίματος» δηλώνει η ΕΕ για την επικίνδυνη κατάσταση των σχολικών κτιρίων
- 30/7/2025 • 26 προβολές
Να στελεχωθεί άμεσα με όλο το απαραίτητο μόνιμο προσωπικό το Γενικό Νοσοκομείο Λαμίας
- 30/7/2025 • 29 προβολές
Η Κτιριακές Υποδομές ΑΕ (ΚΤΥΠ) που επικαλείται η Επίτροπος Minzatu, είναι χρόνια υποστελεχωμένη και υποχρηματοδοτούμενη. Επίσης χρόνο με το χρόνο οι προϋπολογισμοί των δήμων όσον αφορά τα σχολικά κτίρια μειώνονται, ενώ αποψιλώνονται οι αρμόδιες δημοτικές υπηρεσίες για τη συντήρηση των κτιρίων με αποτέλεσμα όλο και περισσότερο το οικονομικό βάρος να μετακυλίεται στους γονείς. Την ίδια ώρα τα λιγοστά κονδύλια του λεγόμενου Ταμείου Συνοχής της ΕΕ, ανακατευθύνονται στην πολεμική οικονομία, με μεγάλες συνέπειες για τους λαούς της Ευρώπης.
Αυτές όμως είναι κατευθύνσεις που από κοινού ΕΕ και κυβερνήσεις αποφασίζουν και υλοποιούν, ώστε συστηματικά να χρηματοδοτούνται έργα που αποφέρουν κέρδος για τους επιχειρηματικούς ομίλους, ενώ ταυτόχρονα τα σχολικά κτίρια σαπίζουν. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στην απάντησή της προσπερνά την σοβαρή επικινδυνότητα των κτιρίων και στην πράξη συγκαλύπτει την άθλια κατάστασή τους καθώς οι προσεισμικοί και οι έλεγχοι στατικότητας που έχουν πραγματοποιηθεί παραμένουν ελάχιστοι σε σχέση με την παλαιότητα της πλειοψηφίας των σχολικών κτιρίων. Συγκεκριμένα μόλις το 20% των σχολικών κτιρίων έχουν ελεγχθεί κι αυτά με πρωτοβάθμιο, οπτικό έλεγχο. Για το 27% αυτών των κτιρίων που έχουν ελεγχθεί πρωτοβάθμια απαιτούνταν περαιτέρω έλεγχοι για τους οποίους δεν υπάρχει κάποια ανακοίνωση από την κυβέρνηση της ΝΔ όπως και για το τι παρεμβάσεις έχουν πραγματοποιηθεί. Είναι δε εγκληματικό όσο και τραγικό το γεγονός, ότι ούτε τα ελάχιστα σχολεία (3% του συνόλου των σχολικών κτιρίων της χώρας) που έχουν ενταχθεί στο πρόγραμμα «Μαριέττα Γιαννάκου» δεν έχουν καν ελεγχθεί πρώτα για τη στατικότητά τους. Παρά τις εξαγγελίες της κυβέρνησης μέχρι στιγμής δεν έχει εκταμιευθεί ούτε ευρώ από τα 250 εκ. από το πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων αλλά το πρόγραμμα «Μαριέττα Γιαννάκου» βασίζεται στη δωρεά ιδιωτών, των 4 συστημικών τραπεζών. Των ίδιων τραπεζών δηλαδή που χρωστούν 12,5 δις στο δημόσιο από αναβαλλόμενους φόρους, και συνεχίζουν να κερδοφορούν σε βάρος του λαού με κάθε τρόπο.
Είναι πρόκληση λοιπόν να αραδιάζει η Επιτροπή τα ποσά των χρημάτων των ευρωπαϊκών προγραμμάτων τα οποία είναι αφ’ ενός σταγόνα στον ωκεανό των αυξημένων αναγκών αφ’ ετέρου τα ανελαστικά έργα υποδομής για τα σχολικά κτίρια είναι σταθερά «μη επιλέξιμα», όπως επίσης και η ανέγερση ασφαλών νέων κτιρίων. Μάλιστα, η προθεσμία για αξιοποίηση χρημάτων από το Ταμείο Ανάκαμψης, που περιλάμβανε τον έλεγχο 21.970 δημόσιων κτιρίων, μεταξύ αυτών και σχολικά, έληξε στις 31/3/22025 και μέχρι τώρα είναι ελάχιστα τα σχολικά κτίρια που έχουν ενταχθεί και για τα οποία προβλέπεται μόνο πρωτοβάθμιος έλεγχος.
Όσο δε για την αναφορά της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, μόνο και μόνο για να βγει από τη δύσκολη θέση, σχετικά με τα προγράμματα ψηφιακού εξοπλισμού στα σχολεία, ο οποίος είναι επίσης πολύ πίσω από τις ανάγκες, τις περισσότερες φορές, όταν τελικά αυτός φτάνει στα σχολεία αποτελεί… ψηφιακό ντεκόρ μιας άθλιας κτιριακής υποδομής.
Για αυτό, άμεσα πρέπει να δυναμώσει ο αγώνας και η διεκδίκηση χρηματοδότησης για προσεισμικούς, στατικούς, ηλεκτρολογικούς ελέγχους όπως και πυρασφάλειας. Να προχωρήσουν κατεπειγόντως όλες οι απαιτούμενες ανεγέρσεις νέων σχολικών κτιρίων, η συντήρηση και ανακαίνιση παλαιότερων, χωρίς ΣΔΙΤ και παραχωρήσεις σε ιδιώτες και ικανοποίησης των αναγκών των σχολικών υποδομών για την ασφάλεια παιδιών και εργαζομένων.
Ακολουθούν τα κείμενα της Ερώτησης της Ευρωκοινοβουλευτικής Ομάδας του ΚΚΕ και η απάντηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής:
«Ερώτηση με αίτημα γραπτής απάντησης E-001960/2025
προς την Επιτροπή
Τα σχολικά κτίρια στην Ελλάδα στη συντριπτική τους πλειοψηφία είναι σε τραγική κατάσταση. Τα σχολεία είναι κατά 30 % χωρίς κανέναν απολύτως αντισεισμικό κανονισμό και ένα 30 % είναι με κανονισμό του 1959, αναχρονιστικό και παρωχημένο. Στη συντριπτική πλειοψηφία των σχολείων δεν πληρούνται σύγχρονα επιστημονικά δεδομένα αντισεισμικής θωράκισης και προστασίας, αφήνοντας έτσι εκτεθειμένους μαθητές και εκπαιδευτικούς.
Ερωτάται η Επιτροπή:
- Πώς τοποθετείται σχετικά με το γεγονός ότι μεγάλος αριθμός σχολικών κτιρίων για εκατομμύρια παιδιά στην Ελλάδα και σε όλη την ΕΕ παραμένουν πεπαλαιωμένα, ακατάλληλα, χωρίς αντισεισμική θωράκιση και συνεπώς επικίνδυνα, δίχως σύγχρονο εξοπλισμό και υποδομές, χωρίς χώρους άθλησης και ψυχαγωγίας, με την ανάγκη για ανέγερση νέων, τη συντήρηση και την αποκατάστασή τους να αποτελεί ζήτημα ζωής και θανάτου;
- Πώς τοποθετείται σχετικά με το γεγονός ότι παρότι δίνεται πακτωλός δισεκατομμυρίων στην πολεμική οικονομία μέσα από το «ReArm Europe», όπως και στη στήριξη των επιχειρηματικών ομίλων μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης, ωστόσο, για την ανέγερση και την αποκατάσταση σχολείων, τη διενέργεια των απαραίτητων για την ασφάλεια στατικών, ηλεκτρολογικών ελέγχων, όπως και της πυρασφάλειας, επιστρατεύονται ΣΔΙΤ, χορηγίες μεγαλοσυμφερόντων και ψίχουλα από εκκλήσεις σε ιδιώτες, με μεθόδευση μετακύλισης του κόστους στους ίδιους τους γονείς;
- Πώς τοποθετείται σχετικά με την άμεση ικανοποίηση των αιτημάτων μαθητών, γονέων και εκπαιδευτικών να πραγματοποιηθούν οι απαραίτητοι για την ασφάλεια όλων στατικοί έλεγχοι, ηλεκτρολογικοί έλεγχοι και έλεγχοι πυρασφάλειας και να προχωρήσουν όλες οι απαιτούμενες ανεγέρσεις νέων σχολικών κτιρίων, η συντήρηση και η ανακαίνιση παλαιότερων, χωρίς ΣΔΙΤ και παραχωρήσεις σε ιδιώτες;
Απάντηση της εκτελεστικής αντιπροέδρου κ. Mînzatu εξ ονόματος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής
Το άρθρο 165 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης ορίζει ότι ο ρόλος της ΕΕ στον τομέα της εκπαίδευσης περιορίζεται στην υποστήριξη, τον συντονισμό ή τη συμπλήρωση των δράσεων των κρατών μελών της. Τα κράτη μέλη παραμένουν αποκλειστικά αρμόδια για το περιεχόμενο της διδασκαλίας και την οργάνωση του εκπαιδευτικού τους συστήματος. Η Επιτροπή παρακολουθεί και στηρίζει τις εκπαιδευτικές πολιτικές των κρατών μελών στο πλαίσιο συνεργασίας για τον Ευρωπαϊκό Χώρο Εκπαίδευσης (βλ. έκθεση παρακολούθησης της εκπαίδευσης και της κατάρτισης), στο Ευρωπαϊκό Εξάμηνο και μέσω κονδυλίων της ΕΕ, για να βοηθήσει τα κράτη μέλη να διασφαλίσουν την πρόσβαση όλων σε ποιοτική εκπαίδευση και διά βίου μάθηση.
Μολονότι το μαθησιακό περιβάλλον είναι σημαντικό από αυτήν την άποψη, ο καθορισμός κοινών τεχνικών προδιαγραφών για τα σχολεία δεν εμπίπτει στην αρμοδιότητα της ΕΕ. Σύμφωνα με τις διαθέσιμες πληροφορίες, η Κτιριακές Υποδομές Α.Ε. είναι ο μόνος φορέας στην Ελλάδα που αναλαμβάνει την κατασκευή δημόσιων κτιρίων, συμπεριλαμβανομένων των σχολείων. Οι δήμοι είναι υπεύθυνοι για τη συντήρηση των σχολείων.
Η χρηματοδότηση της ΕΕ για την εκπαίδευση και την κατάρτιση τριπλασιάστηκε κατά την περίοδο 2021-27 σε σύγκριση με την περίοδο 2014-20, με τα συνολικά κονδύλια να υπερβαίνουν τα 130 δισ. EUR, συμπεριλαμβανομένων 75 δισ. EUR στο πλαίσιο του μηχανισμού ανάκαμψης και ανθεκτικότητας (ΜΑΑ).
Στην Ελλάδα έχει διατεθεί δημόσια χρηματοδότηση ύψους περίπου 470 εκατ. EUR στο πλαίσιο των προγραμμάτων της πολιτικής συνοχής για την ανάπτυξη και τον εκσυγχρονισμό υποδομών και εξοπλισμού για όλα τα επίπεδα εκπαίδευσης.
Επιπλέον, η Ελλάδα στηρίζει στο πλαίσιο του ΜΑΑ επενδύσεις που σχετίζονται με την εκπαίδευση, την κατάρτιση και τις δεξιότητες, οι οποίες αντιπροσωπεύουν πάνω από το 10 % του προϋπολογισμού που διατίθεται και ανέρχονται σε 30,5 δισ. EUR. Η Ελλάδα στηρίζει τον εκσυγχρονισμό του οικείου συστήματος εκπαίδευσης και κατάρτισης, μεταξύ άλλων με την αναβάθμιση των ψηφιακών υποδομών και του ψηφιακού εξοπλισμού».