Για την κατάσταση που έχει διαμορφωθεί στις σχολικές υποδομές των νηπιαγωγείων

  • 25/4/2025 • 23 προβολές
Επτά χρόνια έχουν περάσει από τη θεσμοθέτηση της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης και η συνεργασία των κυβερνήσεων ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ και ΝΔ ήταν κάτι παραπάνω από υποδειγματική, με την πρώτη να τη θεσμοθετεί με τους χειρότερους όρους και τη δεύτερη να την υλοποιεί με αυτούς τους όρους.

Προφανώς και η θεσμοθέτηση της δίχρονης υποχρεωτικότητας, αν και επιβεβλημένο επιστημονικό και παιδαγωγικό μέτρο, εφόσον δε συνοδεύτηκε από την ανάλογη υποχρέωση του κράτους να εξασφαλίσει αναβαθμισμένες προϋποθέσεις, κτιριακές, υλικοτεχνικές, με τη γενναία αύξηση της χρηματοδότησης και την πρόσληψη μόνιμου προσωπικού, υλοποιήθηκε με τους χειρότερους όρους, για τα νήπια και τις παιδαγωγούς, κάτι που πολύ έγκαιρα είχαμε θέσει, πρωτοστατώντας και στηρίζοντας τα δίκαια αιτήματα γονιών και εκπαιδευτικών για την ολοκληρωμένη, σύγχρονη και αναβαθμισμένη παροχή του δικαιώματος στην αγωγή και εκπαίδευση για το παιδί προσχολικής ηλικίας.

Πιο συγκεκριμένα, μετά τη θεσμοθέτηση της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής εκπαίδευσης (νόμος 4521/2018, άρθρο 33), ψηφίστηκε το άρθρο 220 του νόμου 4619/2019 που επέτρεπε τη μαζική τοποθέτηση προκάτ ελαφριού τύπου ακόμα και σε αυλές γυμνασίων και λυκείων. Δηλαδή, παρακάμφθηκε η κείμενη νομοθεσία, με το ελάχιστο δυνατό κόστος, σε βάρος μαθητών και εκπαιδευτικών, μετακυλίοντας για ακόμα μία φορά την ευθύνη στους Δήμους. Καλώντας μικρά νήπια στα πιο ευαίσθητα χρόνια, να έχουν την πρώτη τους επαφή με την εκπαιδευτική διαδικασία σε “τσίγκινα κουτιά”. Η παράκαμψη αυτή αφορά πρωτίστως, στην ακαταλληλότητα των προκάτ ελαφριού τύπου που χρησιμοποιούνται για την κάλυψη έκτακτων αναγκών, όπως σε σεισμόπληκτες περιοχές και όχι για την υποστήριξη του παιδαγωγικού έργου στα νηπιαγωγεία, με όρους κατάλληλους σε αυτή την ηλικία, όπως ελεύθερος χώρος, αερισμός, φωτισμός, υλικό κατασκευής τους, ποιοτικό και ασφαλές μικροκλίμα εντός αυτών. Παρόλα αυτά, τοποθετήθηκαν εκατοντάδες τσίγκινα κουτιά σε όλη τη χώρα και μόνο από τις εγκρίσεις που έγιναν από την ΚΤΥΠ, σύμφωνα με έγγραφο της εταιρείας, ο αρχικός αριθμός ήταν 200 και σχεδιάζονταν η τοποθέτηση ακόμα 400.

Παραπέρα, η αντιεπιστημονική αυτή παράκαμψη της νομοθεσίας, με τη μαζική εγκατάσταση προκάτ ελαφριού τύπου για την εκπαίδευση μικρών παιδιών, έθετε ένα συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα που όριζε ότι “...επιτρέπεται η τοποθέτηση και διατήρηση για προσωρινό χρονικό διάστημα τεσσάρων ετών με δυνατότητα παράτασης δύο επιπλέον ετών...”. Η παράταση αυτή μπορούσε να δοθεί μόνο για τις περιπτώσεις των νηπιαγωγείων που είχαν ήδη ξεκινήσει οι διαδικασίες για την ανέγερση νέων. Με βάση το ψηφισμένο χρονοδιάγραμμα οι 321 από τους 325 Δήμους έχουν κλείσει την τετραετία, και πρέπει να έχουν μετεγκαταστήσει τους μαθητές σε μόνιμες σχολικές δομές νηπιαγωγείων, ενώ οι τελευταίοι 4 δήμοι που εντάχθηκαν το έτος 2021-2022 (Αθήνας, Ζωγράφου, Καλλιθέας, Νέας Σμύρνης, Συκεών Θεσσαλονίκης) διανύουν το τέταρτο και τελευταίο έτος για την αντικατάσταση των προκάτ αιθουσών.

ΕΡΩΤΩΝΤΑΙ οι κ. Υπουργοί:

- Πόσα προκάτ ελαφριού τύπου έχουν τοποθετηθεί σε όλη τη χώρα, πόσα από αυτά έχουν αντικατασταθεί από νέα νηπιαγωγεία με βάση τα οριζόμενα χρονοδιαγράμματα, που ορίστηκαν κατά παρέκκλιση με αυτό που ορίζεται ως επιστημονικά ορθό.

Οι Βουλευτές

Κατσώτης Χρήστος

Αμπατιέλος Νίκος

Δελής Γιάννης

Έξαρχος Νίκος

Καραθανασόπουλος Νίκος

Κομνηνάκα Μαρία

Κτενά Αφροδίτη

Λαμπρούλης Γιώργος

Μαρίνος Γιώργος

Μεταξάς Βασίλης

Παπαναστάσης Νίκος

Συντυχάκης Μανώλης

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ